Dacă vrei să cumperi un produs de pe internet, ai grijă la recenziile false. Primul lucru pe care îl va face oricare dintre noi (înainte de a adăuga produsul în coș) este să caute informații utile despre produsul, sau serviciul ce urmează a fi achiziționat. Vom da search pe google și vom trage cu ochiul la comentariile de pe site-uri, sau, vom da peste blogurile de afiliere care se ocupă exclusiv cu laude la adresa unei firme sau alta, care vinde nu știu ce „produse de cea mai bună calitate”. Binențeles, mulți nu știu ce-i aia un blog făcut doar pentru promovarea produselor prin marketingul afiliat. De fapt, aici este înșelătoria, niciun vizitator al blogului nu trebuie să știe asta.
Mai jos încerc să vă explic cum funcționează câteva dintre aceste practici dăunătoare pentru orice consumator. Promovări exagerate, articole și recenzii false despre produse, explicate într-o manieră cât mai simplă.
Blogurile cu recenzii și comentarii înșelătoare.
Un articol care promovează un anumit produs va conține cel puțin două link-uri ancoră către acesta (sau site-ul care îl vinde). V-ați întrebat vreodată de ce se pun acele link-uri, sau ce interes are un blogger să scrie cu atâta ardoare despre produse? Scopul lui în viață este să scrie despre produse? Nu! Scopul lui este să ademenească utilizatorul să facă click pe acele link-uri, pentru că orice achiziție făcută urmând acel link îi va aduce un comision de la firma care vinde produsul.
Nimeni nu cumpără sau se documenteză despre un produs pentru a posta pe blog informații gratuite despre acesta. Cele mai multe sunt recenzii inventate sau povești, fără ca blogger-ul respectiv să fi intrat vreodată în contact cu produsul despre care vorbește. Dar va câștiga bani folosind această metodă, iar tu poate vei cumpăra în necunoștință de cauză.
Mai jos am atașat un screenshot de pe blogul unei domnișoare care promovează un produs netestat de ea personal, dar care încearcă să convingă cititorii că este un produs ce merită achiziționat. Binențeles, de pe magazinul online din al doilea link – cel cu albastru. Tipa, ca mulți alții, participă la un concurs de articole, organizat pe o cunoscută platformă de profil, în numele unei firme care vinde Scaune Online. Într-un concurs de acest gen se pot înscrie zeci sau sute de bloguri, generând o multitudine de recenzii înșelătoare. Scopul principal al unui blogger care care se ocupă cu scrisul de advertoriale este să câștige concursul, sau premiul oferit de organizatori, puțin le pasă lor de faptul că îndrumă cititorii să cumpere un produs care este posibil să îi dezamăgească la un moment dat.
Mai jos, în același articol al domnișoarei, două comentarii – mai mult ca sigur „aranjate” ca să ofere puțină credibilitate articolului.
Din campania de promovare a magazinului care vinde modelul de scaun din poza de mai sus au făcut parte 47 de bloguri.
Acest articol a fost scris pentru acei utilizatori care folosesc internetul în căutarea de informații relevante, dar care încă nu știu despre astfel de practici ale magazinelor, acelea de a promova produse prin bloguri. Pe aceste bloguri scriu de obicei oamenii atehnici, care doar scriu, fără să folosească întâi produsele pentru care scriu recenziile respective, așa cum este normal.
Recenzia corectă a unui produs trebuie să conțină câteva elemente: poze reale cu produsul, ca dovadă că l-ai folosit sau măcar l-ai văzut în realitate, câteva date tehnice, plusuri dar și minusuri, magazinele care îl vând (mai multe, nu doar unul). Dacă un blogger recomandă „ceva” și nu dă mai multe surse, recomandând achiziția acelui „ceva” dintr-un singur magazin, sau, dacă nu explică și dezavantajele unui anumit produs în comparație cu un altul… este clar că are ceva de câștigat din acea recomandare. Așadar, recenzia nu este una pertinentă și devine înșelătoare pentru viitorii clienți ai acelui magazin.
Am ales să dau acest exemplu cu promovarea produsului de mai sus, deoarece eu personal intru în contact direct cu astfel de scaune zilnic. Eu nu scriu niciodată despre un produs nevăzut sau netestat, sau fără să am un feedback de la clienți.
Fiți atenți la recenziile false de pe internet, bloguri, forumuri, comentarii… Din experiența personală știu foarte bine că oamenii scriu doar atunci când sunt nemulțumiți de un produs anume. Când totul este ok nu se mai obosește nimeni să scrie nimic, iar laudele găsite în prea multe locuri sunt suspecte.