A munci de acasă poate să fie un lucru complicat pentru oricine, mai ales dacă nu avem un spațiu de lucru potrivit pentru această activitate. Când spunem spațiu de lucru vorbim atât de încăperea în sine dar și de mobilierul specific pentru birou.
Dacă te gândești de ceva vreme să-ți amenajezi un birou pentru a lucra de acasă, primul lucru de care trebuie să ții cont este atmosfera din apartament. În cazul în care sunt persoane care fac gălăgie în casă sau te distrag de la ceea ce trebuie să lucrezi, trebuie să renunți la idee și eventual să-ți închiriezi un spațiu de lucru în altă parte.
Spațiul sau camera
Un spațiu de lucru trebuie să fie cumva separat de restul casei, să existe o ușă care se poate închide pentru a estompa zgomotele venite de pe hol sau din alte camere.
Lumina naturală este și ea un factor serios de luat în seamă
Cumva avem neapărată nevoie de o fereastră care să lumineze camera pe timpul zilei. A lucra cu ochii în laptop ore întregi înconjurat surse de lumină artificială poate dăuna în timp foarte tare ochilor, dar și a stării de spirit. Nicio sursă de lumină nu poate înlocui lumina naturală, oricât de performantă ar fi aceasta.
Culoarea pereților și obiectele de decor
Aici este de discutat. De ceva timp încoace s-a umplut internetul de designeri ce promit interioere de vis, dau sfaturi sau își vând serviciile în acest sens. Adevărul este că fiecare dintre noi avem culori preferate care ne induc starea de bine sau obiecte care ne încântă ochiul, ne liniștesc, drept urmare noi ar trebui să decidem ce este de făcut. O cameră vopsită sau plină cu obiecte la sfatul designerilor nu va fi o cameră care să ne reprezinte pe noi, câteodată nici pe ei nu-i reprezintă.
Masa de lucru și obiectele conexe
Masa de lucru (adică biroul) va fi conformă cu ceea ce ne trebuie. Este de preferat să nu înghesuim un birou mare într-o cameră de dimensiuni reduse dacă nu este neapărată nevoie, altfel s-ar putea să nu mai avem loc suficient pentru a circula comod prin cameră.
Este de preferat ca spațiul de lucru să se afle undeva în apropierea ferestrei, pentru a beneficia la maxim de lumina naturală din timpul zilei.
Un birou minimal trebuie să fie compus din:
- Masa de lucru, suprafața propriu-zisă pe care se va lucra efectiv
- Un suport pentru unitatea de calculator (dacă există PC)
- Suport pentru tastatură care să gliseze sub blatul de lucru
- Suport pentru imprimantă/scanner
- Minim un sertar
- Etajeră pentru cărți
Dimensiunile standard, optime pentru un birou simplu sunt de 120 cm lungime, 60 cm adâncime și 75-80 cm înălțime. Vă puteți face o idee din poza de mai jos.
O masă de lucru poate avea diverse forme, dimensiuni sau configurații, dar plecând de la un model de bază putem dezvolta proiectul în funcție de ceea ce avem nevoie. De exemplu, dacă avem loc disponibil doar într-un colț de camera atunci vom alege sau vom confecționa pe comandă un birou de colț, cum este cazul biroului din poza de mai jos.
Scaunul și importanța acestuia
Un scaun bun poate fi destul de costisitor, dar achiziționarea unui scaun prost poate avea consecințe ireversibile pentru sănătate, și nu în ultimul rând asupra performanțelor profesionale. Când vine vorba despre un scaun în care ne vom petrece majoritatea timpului de lucru caracteristicile ergonomice pot face diferența între un mediu de lucru sănătos și unul dăunător.
Un scaun bun beneficiază de reglaje suficiente pentru a permite ajustarea acestuia în funcție și de statura urilizatorului, cum ar fi:
- Reglajul șezutului pe înălțime
- Translația și/sau înclinarea șezutului
- Brațe reglabile pe înălțime
- Spătar reglabil pe înățțime cu suport lombar reglabil
- Tetieră care să susțină zona cervicală
Scaune potrivite pentru lucru intens la birou sunt cele din familia Ergohuman, Made in Italy sau GTCHAIR. Eu personal am ales Ergohuman Elite Plus, acesta fiind și unul dintre cele mai apreciate modele la nivel global.